Monday, August 31, 2009

Gelora Cinta Ku IV - Salam Merdeka

Salam Merdeka.... baru saja bumi bertuah merdeka... 52... selama ini bumi bertuah ku dijajah... berkurun lama.... aderr sesapa kisah... darah pahlawan melayu menyembah bumi... orang sekarang nie memang dah banyak lupa... atau buat-buat lupa.... rakan rakan PhD aku ader yang dari Sudan, Iran, Libya, Oman, Bangladesh.... rata2 sedih dengan keadaan social ekonomi negara mereka..... aku rasa bersyukur bumi bertuah ku tidak di uji seperti mana mereka.... mana yang kebuluran, bunuh-bunuhan,miskin... dan sebagainya.... tapi kini bumi yang ku pijak agak goyah mungkin orang sekarang tak macam orang dulu ..berkorban apa saja.. itulah penting anak-anak kita diceritakan perjuangan nasionalisma semoga menjadi pemimpin insan yang adil menjadi makmum kamil baru bermakna erti merdeka.
Info : dari kuliah Mufti Perak.. tarikh kemerdekaan negara 31 Ogos dari pendapat pandangan Datuk kepada Pak lah .... kata tok mufti orang nyerr hebat.
Malam ini malam kesebelas Ramadhan... beriftar hari nie dirumah Dr Kamarul and Cik Nanna macam biasa Iftar dan Terawih... tapi minggu nie special sikit coz kami ader tamu Tuan Mufti Perak Tan Sri Harusani.... selepas terawih Tuan Mufti pun bertanyakan kami ader aperr nak tanya dari beliau kerr.... Dr Tulang belakang pun memula kan bicara... bertanyakan tentang malam lailatul qadar..... diperjelaskan malam lailatul qadar itu sahaja dirahsiakan dari pengetahuan manusia supaya kita berusaha mencari dan beramal setiap hari Ramadhan... ader pun dalam solat kita lima waktu dirahsiakan solat yang utama/diberi barakah yang mana kita akan diampunkan dosa2..maka disaran supaya kita sembahyang diawal waktu agar kita dapat rahmat tersebut. Tok mufti berbicara lagiee... dirahsiakan diantara kamu wali Allah.... supaya kita berlumba beramal mencapai darjat yang tinggi disisiNya..... soalan seterusnya berkisar sembahyang jamak.... kemudian soalan politik sikit2 heheh nakal gak kenkawan aku nieee dok tanya soalan politik. Saya simpulkan tok mufti mengatakan kedua2 nyer boleh kita sokong selagi ia menjunjung perlembagaan negara berlandaskan Islam sebagai agama rasmi.... dalam suasana tertentu kepentingan umat Islam/melayu harus didahulukan jangan dibenci sesama saudara. Salam merdeka

No comments:

Post a Comment