Thursday, December 4, 2008

Adelaide Jacaranda - Jacaranda mimosifolia









Kelihatan menyerlah bunga berwarna 'putihstar' (unggu) dipohon pokok disekitar Bandar Adelaide terutamanya dikawasan perumahan ‘Sub-urban’. Pohon ini ditanam menyusuri sepanjang jalan dan pastinya ia akan menberi satu impak permandangan yang sangat cantik pada musim bunga. ‘Jacaranda mimosifolia’ nama ‘scientific’ atau Blue Jacaranda dan lebih dikenali sebagai Adelaide Jacaranda. Seperti di Malaysia banyak tema-tema Bandar seperti Shah Alam Bandaraya Anggerik dan Bandar Palma- Bandar Kuantan.


Warna 'putihstar' bunga Jacaranda juga menyerikan lagi suasana di taman-taman awan sekitar Adelaide antaranya Adelaide Botanical Garden dan Churchill Park. Apa lagi aku sekeluarga tidak melepaskan peluang untuk berposing sakan. Meluangkan masa di taman-taman awam, banyak memberikan faedah kepada masyarakat, khususnya yang tinggal dikawasan Bandar. Chiesura (2004) menyatakan, ‘Relax’ adalah motive yang paling kerap dikongsi oleh lapisan masyarakat bila berada ditaman -taman awam. Mereka juga membawa motive2 lain seperti mendekati, menghayati dan melihat keindahan alam semulajadi. Manakala emosi ‘Freedom’ adalah lontaran perasaan emosi masyarakat apabila bersantai di Taman Awam( Cheisura 2004).



‘Sesungguhnya apa yang diciptakan oleh Allah SWT mempunyai hikmah yang amat besar sama ada yang hidup melata di atas muka bumi, yang terbang di udara, yang hidup di air, manusia, tumbuhan dan sebagainya. Semua itu menggambarkan kebesaran dan kekuasaan Allah’.

Al-Mukminun ayat 51




Chiesura, A 2004, ‘ The role of urban parks for the sustainable city’, Landscape and Urban Planning, Vol 68, pp. 129 – 138.

No comments:

Post a Comment