Monday, March 16, 2009

TELANG DAN TEMBELING

TELANG DAN TEMBELING

Kheh suka amat kalau balik Kampung Telang dan Kampung Tembeling…. Paling sewonoknyer kalau pergi pasor minggu… saja jer duduk dekat makcik-makcik jual kuih tuh…. Deme speaking pekat weh…. Ade satu hari tue… kheh naik bas dari kolumpor balik Pahang.. Bas Ling Siong… loncat-loncat sakit pinggang kheh…. Deme pasang le… radio Pahang…. Ayoh Teh tengoh keudara… dalam loghrat Pahang… dia buat lawok… dalam kediaman suasana tiba2 kheh sorang terbahok-bahok ketawa… mana tak nye kelakor benor Ayoh Teh…. Weh…geli tali pusat kheh…..heehhe malu kheh org dok padang kheh….MMMMMM Pak Cik kheh (Ayoh Cho) tanya deme satu soalan … apa bukti awok org Lepeh…. Sila jawab ??
Dulu aderla aku tuliskan bahasa- bahasa lama yang mereka nie tuturkan…. Tapi tah kemana dah aku simpan… mmmm nampak nyer aku kena rekodkan balik bahasa2 unik nie…. Antaranya MenChading – maksudnya tuaian padi kali kedua. Rodhong – rakan taulan/berkawan. AdehHHHHHH kene cari org Lepeh banyok dohh tak ingat dah niee…….mmmmmm
Anak aku nanti si Humaira tueee…. Bleh kerrr cakap orang Lepeh ngan Tembeling dan kecek kelate????

“Dying Languages” Krauss meramalkan hampir separuh daripada 6000 bahasa yang dituturkan diseluruh dunia berada dalam ancaman kepupusan. Di Alaska usaha memulihara 20 bahasa adalah sangat genting, hanya 2 darinya dituturkan dan diajar kepada generasi pewaris. Hale juga berkongsi kegusaran dan igauan yang sama survey yang dilakukan pada 1990,70 daripada 90 bahasa Arboriginal Australia telah pupus dan nasib 175 bahasa ibunda Amerika hanya 20 yang dituturkan ( Wayt Gibbs 2002).
Bagaimana perasaan mereka ini ketika ini ? Bangsa ada Bahasa tak da ?
Bahasa adalah element yang paling asas dan penting didalam budaya dan masyarakat dan apabila kehilangan bahasa bermaksud kehilangan segala ilmu yang ada dalam jiwa bahasa itu.
Sebelum Jawi Tulisan dalam bahasa melayu aperr ekkkkk??????
Jawi dah diistiharkan sebagai bahan warisan pada 2009.
Kawan kheh tanya... naper pakai RUMI.... Kheh sengeh jer lerrrr...
Perasaan kheh segan dan malu... bila rakan dari negara lain bertanyakan kheh kenapa tak mengunakan Jawi... sebagai Bahasa Melayu.
Humaira nanti bleh ker membaca dan menulis JAWI?


DEME kate Bahasa Arab tue Bahasa Syurga….. patut la sewonok kalu baca Al-Quran lengkap ngan Tajwid dan Lagunyer. Allah mengajar Nabi Adam dengan nama..... istimewanya manusia... Nama itu adalah bahasa dan bahasa itu adalah ilmu....
MenChading misalnya adalah kata perbuatan tuaian padi untuk kali kedua.... tetapi penduduk Pahang tidak lagi kesawah dan tidak lagi menuai...... kenape ekkk???
Maka kata nama itu pupus.... tetapi diguna pakai untuk perkara yang berulang- ulang.... misalnya anda menambah makanan untuk kali kedua.....
Mungkin ada ilmu2 lain dalam tatabahasa tersebut yang telah pupus......

3 comments:

  1. Tuliasan yang menarik bro...

    p/s: kepupusan dan penjelmaan adalah lumrah alam yang telah tertulis....nasib baik tak da orang yang cuba menghalang kepupusan dinosour dulu..klu tak abis kita dibuat satey olehnya :)

    ReplyDelete
  2. Wohooaa! Rambut dah macam rockstar skang! Pekabar weh! Selamat selamat sumer sumer! cheers!

    ReplyDelete
  3. TKVM Bro... Besh korang ader geng wat PhD.. good luck...no worries I will come with new style... skin head... hhaaa coz I finished my stage 1...huhuhh

    ReplyDelete